Maailman suurin ostospäivä!
Singles’ Day eli 11.11 on alunperin Kiinasta lähtöisin oleva maailman suurin ostospäivä, joka on laajentunut verkkokauppoihin ympäri maailmaa. Singles’ Dayn alennusmyynti kestää perinteisesti 24 tuntia ja alennukset ovat todella hyviä. Joissakin verkkokaupoissa alennukset saattavat kestää myös koko viikon ns. Singles’ Week. Kiinalainen verkkokauppa AliExpress toimittaa tuotteita myös Suomeen, joten jos todella hyvät Singles’ Day -tarjoukset kiinnostavat, kannattaa tutustua niihin jo ennakkoon ja pitää sormet valmiina näppäimistöllä kun 11.11. Singles’ Day Kiinassa alkaa. Tänä vuonna AliExpressin kampanja kestää 2 vuorokautta eli 11.-12.11..
Myös monen suomalaisen ja eurooppalaisen nettikaupan tarjouksia kannattaa tarkkailla, sillä tarjoukset voivat olla hyvä niissä myöskin. Erityisesti tekniikkaa myyvät kaupat ovat ottaneet tämän kampanjan omakseen, mutta myös monet muut kuten esimerkiksi Verkkokauppa.com, Power, Gigantti, Telia, Jysk ja Tokmanni ovat jo mukana tässä alennusmyyntitapahtumassa.
11.11. on siis varsin hyvä aika alkaa hankkimaan vaikka joululahjoja läheisille ja miksei myös itselle.
Singles’ Day alkoi Kiinasta.
Singles’ Day eli sinkkujen päivä on alun perin Kiinasta lähtöisin. Alkunsa se sai Nanjingin yliopistolta vuonna 1993, jolloin opiskelijat alkoivat juhlimaan Singles’ Daytä 11.11. Nanjingin yliopistolta juhlinta laajeni muihin yliopistoihin ja niiden ulkopuolelle 1990-luvun aikana. Singles’ Day on Kiinassa päivä, jolloin juhlitaan sinkkuja ja ollaan ylpeitä omasta itsenäisyydestään. Tätä juhlaa viettävät erityisesti nuoret ja se on alkujaan kehittynyt vastaiskuna Ystävänpäivän juhlinnalle, jolloin monissa maissa juhlistetaan nimenomaan parisuhteita. Tämän sinkkujen juhlan päivämäärä johtuu siitä, että numero 1 merkitsee yksinoloa, joten mikä olisikaan parempi päiväys tälle juhlalle kuin 11.11. Singles’ Daytä juhlistetaan Kiinassa erilaisin bilein, joissa sinkut pääsevät tapaamaan toisiaan sekä tietenkin shoppailemalla. Nykyään Kiinassa tunnetaan D11 eli Double 11.
Miten Singles’ Day muuttui ostospäiväksi?
Ostospäiväksi Singles’ Day muuttui vuonna 2009, jolloin Kiinalaisen verkkokaupan Alibaban johtaja keksi kaupallistaa Singles’ Dayn. Alunperin Alibaban oli tarkoitus markkinoida Singles’ Daynä Taobao verkkokauppaansa, joka on Alibaban Kiinalainen vastine Amerikkalaiselle eBay verkkohuutokauppalle. Ensimmäisenä vuonna Alibaba ohjeisti Taobaon Singles’ Day kamppanjaan osallistuvia jälleenmyyjiä myymään tuotteita vähintään 50% alennuksella. Taobaon ensimmäiseen Singles’ Day kamppanjaan osallistui 27 kauppiasta ja se keräsi myyntiä yhteensä 50 mijoonaa Yuania, joka vastaa noin 6,5 miljoonaa euroa. Nykyisin sama myynti saadaan kasaan alle sekunnissa.
Singles’ Dayn kehitys maailman suurimmaksi ostospäiväksi.
Kiinalainen verkkokauppa Alibaba on asettanut tavoitteekseen tehdä Sinkkujen päivästä maailman suurimman shoppailupäivän ympäri maapalloa. Alibaban Singles’ Day myynti on kasvanut huimaa vauhtia ollen vuonna 2013 n. 5 miljardia, 2014 n. 8 miljardia, 2015 n. 12 miljardia ja 2016 n. 15 miljardia, 2017 n. 25 miljardia dollaria, 2018 n. 30,8 miljardia dollaria, 2019 n. 38,4 miljardia dollaria, 2020 54 miljardia dollaria, vuosina 2021 ja 2022 molempina n. 84 miljardia dollaria. Nämä myynnit on siis tehty jokaisena vuonna vain 24 tunnin aikana. Jo nyt esimerkiksi Black Friday tai Cyber Monday jäävät myyntiluvuissa jälkeen, kun verrataan Alibaban myyntiä Singles’ Dayn aikana. Alibaban Singles’ Dayn myynti oli jo vuonna 2016 yli kaksinkertainen koko Yhdysvaltojen näiden päivien verkkomyyntiin verrattuna. Tarjoukset tulevat voimaan heti keskiyöllä ja miljardin dollarin myynti rikkoontuu alle minuutissa. Alibaba on muokkaamassa tästä päivästä todellista mediatapahtumaa julkkiksineen ja gaaloinen. Vuonna 2017 Alibaban Singles’ Dayn gaalassa olivat mukana mm. Nicole Kidman, Pharrel Williams ja Maria Sharapova, jotka yhdessä laskivat sekunteja myyntitapahtuman alkuun keskiyöllä. Samanlainen ellei suurempikin meininki jatkuu vuodesta toiseen. 2019 gaalassa esiintyi mm. Taylor Swift. Gaala lähetetään livenä ja päivästä on tarkoitus saada iso tapahtuma koko maailmaan, eikä pelkästään Aasian maihin.
Singles’ Daystä on tullut maailman suosituin ostopäivä sekä netissä että fyysisissä kaupoissa. Joka vuosi suuret ja erityisesti kiinalaisille suunnatut nettikaupat kuten Alibaban nettikaupat kuten AliExpress ja Taobao rikkovat myyntiennätyksiä Singles’ Day. Esimerkiksi jo vuonna 2017 Alibaba rikkoi maailmanennätyksen nettikaupankäyntitapahtumien määrässä juuri Singles’ Dayn aikana. Päivä on koko ajan tullut tunnetummaksi myös muualla maailmassa ja Kiinassakin se on hiljalleen leviämässä kaikenlaisiin kaupanalan yrityksiin, kuten ravintoloihin ja karaokebaareihin. Nettikaupankäynnin myötä yritykset ympäri maailmaa ovat alkaneet hyödyntää tätä alennuspäivää omassa markkinoinnissaan.
Singles’ Dayn myynti 2022
Vuosi 2022 oli ensimmäinen kun Alibaban myynti ei kasvanut. Alibaba ei julkaissut tarkkoja lukuja, mutta asiantuntijoiden mukaan myynti olisi vastannut 2021 myyntiä (84 miljardia dollaria). Kiinassa influencereiden live streamit ovat erittäin kovia tekemään myyntiä. 62 eri influenceria ylittu 14,2 miljoonaa dollarin myynnin kampanjan aikana ja 300 influenceria ylitti 1,4 miljoonan dollarin myynnin. Aika hyvin myyntiä tuottavat yksittäisten henkilöiden tuotesuosittelut!
Singles’ Dayn myynti 2021
Alibaban myynti kasvoi 8 % ja oli yli 84 miljardia dollaria. Loistava kasvu vaikeassa maailmantilanteessa ja komponenttipulassa. Kiinalainen kilpailija JD kiri kuitenkin Alibaban etumatkaa, kasvattamalla myyntiä 28 %. JD:n myynti oli yli 54 miljardia dollaria. Kahden jättiläisen yhteenlaskettu myynti oli 139 miljardia dollaria. Taas kerran huimia lukuja. Onkin mielenkiintoista nähdä, voidaanko kasvua jatkaa myös 2022.
Singles’ Dayn myynti 2020
Alibaba lähes tuplasi myyntinsä edellisestä vuodesta. Myyntiä kertyi 74,1 miljardia dollaria. Mikäli mukaan lasketaan myös JD.com myynti, oli näiden kahden toimijan myynti 115 miljardia dollaria. Myyntiä lähentelee jo puolta koko Suomen bruttokansantuotteesta, joka oli 271 miljardia dollaria vuonna 2020. Alibaban kaupoissa kampanjaan osallistui yli 250 000 eri brändiä, joista 31 000 oli Kiinan ulkopuolelta.
Singles’ Dayn myynti 2019
Alibaba rikkoi selvästi 2018 vuoden myyntiennätyksen. Kampanjaan osallistui yhteensä yli 200 000 brändiä. Kampanjan aikana julkaistiin yli miljoona uutta tuotetta Alibaban eri verkkokaupoissa. 299 brändiä ylitti myynnissä 100 miljoonan RMB rajan (12,7 miljoonaa euroa). Myynniltään suurimpia brändejä olivat Apple, Bose, Estée Lauder, Gap, H&M, L’Oréal, Levi’s, MUJI, Nestlé, Nike, Philips, The North Face, Under Armour ja Uniqlo.
Varsinaisen 11.11. myynnin alettua, meni miljardin dollarin myynti rikki 68 sekunnissa. Kaikkineen 2019 Alibaban kautta myytiin 38,4 miljardilla dollarilla tavaraa 24 tunnissa. Kasvua edelliseen vuoteen nähden oli lähes 26%.
Singles’ Dayn myynti 2018
Alibaban myynti kasvoi taas edellisvuodesta. Ennakkotarjouksina varattiin mm. 350 000 hotelliyötä, ostettiin 7 000 Buick-merkkistä autoa ja 36 brändiä ylitti ennakkomyynnissä 100 miljoonan RMB rajan (n. 12,7 miljoonaa euroa).
Varsinaisen 11.11. myynnin alettua, meni miljardin dollarin myynti rikki 85 sekunnissa. 10 miljardin dollarin myynti ylittyi 1 tunnissa 48 sekunnissa. 20 miljardin dollarin myynti ylittyi 10 tunnin 28 minuutin ja 30 sekunnin jälkeen. Tahti oli varsin hurja ja myynti kasvoi 27% vuodesta 2017. Kaikkineen 2018 Alibaban kautta myytiin 30,8 miljardilla dollarilla tavaraa 24 tunnissa.
Singles’ Day Suomessa
Singles’ Day tuli Suomeen kunnolla Verkkokauppa.comin toimesta vuonna 2016. Sitä ennen e-Ville teki kampanjointia muutamana vuotena pienimuotoisesti. Vuonna 2017 Singles’ Day tarjouksia oli myös Telialla ja muutamilla pienemmillä kauppiailla. Vuonna 2018 mukana on moninkertainen määrä verkkokauppoja Suomesta. Näet tästä kaupat, joilla on 11.11. tarjouksia. Tulemme kertomaan sivuillamme kaikki parhaat tarjoukset niin Suomesta kuin kansainvälisistä verkkokaupoista. Näet top10 singles’ Day -tarjoukset tästä.
Alibaban oma video Singles’ Dayn kehittymisestä. Kannattaa klikata video näkymään koko ruudulla.