Maailman suurin ostospäivä!

Singles’ Day eli 11.11 on alunperin Kiinasta lähtöisin oleva maailman suurin ostospäivä, joka on laajentunut ympäri maailmaa verkkokauppoihin. Singles’ Dayn alennusmyynti kestää perinteisesti 24 tuntia ja alennukset ovat todella hyviä. Alibaba toimittaa tuotteita myös Suomeen, joten jos todella hyvät Singles’ Day -tarjoukset kiinnostavat, kannattaa tutustua niihin jo ennakkoon ja pitää sormet valmiina näppäimistöllä kun 11.11. Singles’ Day Kiinassa alkaa. Myös monen suomalaisen ja eurooppalaisen nettikaupan tarjouksia kannattaa tarkkailla, sillä tarjoukset voivat olla hyvä niissä myöskin. Erityisesti tekniikkaa myyvät kaupat ovat ottaneet tämän kampanjan omakseen, mutta myös monet muut kuten esimerkiksi Jysk ja Tokmanni ovat jo mukana tässä alennusmyyntitapahtumassa.

11.11. on siis varsin hyvä aika alkaa hankkimaan vaikka joululahjoja läheisille ja miksei myös itselle.

Singles’ Day alkoi Kiinasta.

Singles’ Day eli sinkkujen päivä on alun perin Kiinasta lähtöisin. Alkunsa se sai Nanjingin yliopistolta vuonna 1993, jolloin opiskelijat alkoivat juhlimaan Singles’ Daytä 11.11. Nanjingin yliopistolta juhlinta laajeni muihin yliopistoihin ja niiden ulkopuolelle 1990-luvun aikana. Singles’ Day on Kiinassa päivä, jolloin juhlitaan sinkkuja ja ollaan ylpeitä omasta itsenäisyydestään. Tätä juhlaa viettävät erityisesti nuoret ja se on alkujaan kehittynyt vastaiskuna Ystävänpäivän juhlinnalle, jolloin monissa maissa juhlistetaan nimenomaan parisuhteita. Tämän sinkkujen juhlan päivämäärä johtuu siitä, että numero 1 merkitsee yksinoloa, joten mikä olisikaan parempi päiväys tälle juhlalle kuin 11.11. Singles’ Daytä juhlistetaan Kiinassa erilaisin bilein, joissa sinkut pääsevät tapaamaan toisiaan sekä tietenkin shoppailemalla. Nykyään Kiinassa tunnetaan D11 eli Double 11.

Miten Singles’ Day muuttui ostospäiväksi?

Ostospäiväksi Singles’ Day muuttui vuonna 2009, jolloin Kiinalaisen verkkokaupan Alibaban johtaja keksi  kaupallistaa Singles’ Dayn. Alunperin Alibaban oli tarkoitus markkinoida Singles’ Daynä Taobao verkkokauppaansa, joka on Alibaban Kiinalainen vastine Amerikkalaiselle eBay verkkohuutokauppalle. Ensimmäisenä vuonna Alibaba ohjeisti Taobaon Singles’ Day kamppanjaan osallistuvia jälleenmyyjiä myymään tuotteita vähintään 50% alennuksella.  Taobaon ensimmäiseen Singles’ Day kamppanjaan osallistui 27 kauppiasta ja se keräsi myyntiä yhteensä 50 mijoonaa Yuania, joka vastaa noin 6,5 miljoonaa euroa.

Singles’ Dayn kehitys maailman suurimmaksi ostospäiväksi.

Kiinalainen verkkokauppa Alibaba on asettanut tavoitteekseen tehdä Sinkkujen päivästä maailman suurimman shoppailupäivän ympäri maapalloa. Alibaban Singles’ Day myynti on kasvanut huimaa vauhtia ollen vuonna 2013 n. 5 miljardia, 2014 n. 8 miljardia, 2015 n. 12 miljardia ja 2016 n. 15 miljardia ja 2017 n. 25 miljardia dollaria. Nämä myynnit on siis tehty jokaisena vuonna vain 24 tunnin aikana. Jo nyt esimerkiksi Black Friday tai Cyber Monday jäävät myyntiluvuissa jälkeen, kun verrataan Alibaban myyntiä Singles’ Daynä. Alibaban Singles’ Dayn myynti oli jo vuonna 2016 yli kaksinkertainen koko Yhdysvaltojen näiden päivien verkkomyyntiin verrattuna. Tarjoukset tulevat voimaan heti keskiyöllä ja esimerkiksi vuonna 2017 Alibaballa myytiin pelkästään ensimmäisen kahden minuutin aikana tuotteita miljardin dollarin edestä. Alibaba on muokkaamassa tästä päivästä todellista mediatapahtumaa julkkiksineen ja gaaloinen. Vuonna 2017 Alibaban Singles’ Dayn gaalassa olivat mukana mm. Nicole Kidman, Pharrel Williams ja Maria Sharapova, jotka yhdessä laskivat sekunteja myyntitapahtuman alkuun keskiyöllä. Samanlainen ellei suurempikin meininki jatkuu varmasti tänäkin vuonna, sillä päivästä on tarkoitus saada iso tapahtuma koko maailmaan, eikä pelkästään Aasian maihin.

Singles’ Daystä on tullut maailman suosituin ostopäivä sekä netissä että fyysisissä kaupoissa. Joka vuosi suuret ja erityisesti kiinalaisille suunnatut nettikaupat kuten Alibaba ja Taobao rikkovat myyntiennätyksiä Singles’ Daynä. Esimerkiksi vuonna 2017 Alibaba rikkoi maailmanennätyksen nettikaupankäyntitapahtumien määrässä juuri Singles’ Daynä. Päivä on koko ajan tullut tunnetummaksi myös muualla maailmassa ja Kiinassakin se on hiljalleen leviämässä kaikenlaisiin kaupanalan yrityksiin, kuten ravintoloihin ja karaokebaareihin. Nettikaupankäynnin myötä yritykset ympäri maailmaa ovat alkaneet hyödyntää tätä alennuspäivää omassa markkinoinnissaan.

Singles’ Dayn myynti 2018

Alibaban myynti kasvoi taas edellisvuodesta. Ennakkotarjouksina varattiin mm. 350 000 hotelliyötä, ostettiin 7 000 Buick-merkkistä autoa ja 36 brändiä ylitti ennakkomyynnissä 100 miljoonan RMB rajan (n. 12,7 miljoonaa euroa).

Varsinaisen 11.11. myynnin alettua, meni miljardin dollarin myynti rikki 85 sekunnissa. 10 miljardin dollarin myynti ylittyi 1 tunnissa 48 sekunnissa. 20 miljardin dollarin myynti ylittyi 10 tunnin 28 minuutin ja 30 sekunnin jälkeen. Tahti oli varsin hurja ja myynti kasvoi 27% vuodesta 2017. Kaikkineen 2018 Alibaban kautta myytiin 30,8 miljardilla dollarilla tavaraa 24 tunnissa.

Singles’ Day Suomessa

Singles’ Day tuli Suomeen kunnolla Verkkokauppa.comin toimesta vuonna 2016. Sitä ennen e-Ville teki kampanjointia muutamana vuotena pienimuotoisesti. Vuonna 2017 Singles’ Day tarjouksia oli myös Telialla ja muutamilla pienemmillä kauppiailla. Vuonna 2018 mukana on moninkertainen määrä verkkokauppoja Suomesta. Näet tästä kaupat, joilla on 11.11. tarjouksia. Tulemme kertomaan sivuillamme kaikki parhaat tarjoukset niin Suomesta kuin kansainvälisistä verkkokaupoista. Näet top10 singles’ Day -tarjoukset tästä.

Alibaban oma video Singles’ Dayn kehittymisestä. Kannattaa klikata video näkymään koko ruudulla.